آسیب های تجمعی( CTD  ) چیست ؟

 

آسیب های تجمعی صدمات ماهیچه ای عضلانی و سیستم عصبی است که ممکن است علت آن کار های تکراری یا اعمال نیروی قوی ، لرزش ( ارتعاش ) و فشار مکانیکی یا داشتن حالت یا موقعیت بدن باشد .

CTD ها را همچنین آسیب حاصل از حرکات تکراری ( RMDS ) می نامند صدرم استعمال مفرط ، آسیب های موضعی عضلانی آسیب های حرکات تکراری یا صدمات ( فشاری یا تکرار ) ه شامل Gradually در طول دوره های هفتگی ، ماهیانه ،سالیانه می شود . آنها شامل صدمات زیر می شوند که ممکن است در کار های اداری نیز دیده شود .


سندرم تونل کارپال :

فشار بر اعصاب مدین در مچ دست که ممکن است به علت تحریک التهاب در تاندون های دست و غلاف تاندون ها باشد .

Tendinitist ( اختلالات تاندونی ) :

التهاب و تحریک در در جداره و غلاف تاندون ها است . این شامل می شود هنگامی که تاندون ها به صورت تکراری و تشدید حرکات در دست ، مچ ، شانه ، بازو دیده می شود . Tenosynovitis

التهاب و تحریک در در جداره و غلاف تاندون ها است ( نقطه پیوند یا انتهای حوزه مچ دست )

Low back disorders :

این شامل کشیده شدن ، فشار بر ماهیچه ها رباط ها و تاندون ها یا جداشدن دیسک ها است . آنها ممکن است با تاثیرات انباشته ، حالت مکانیک ناقص بدن ، حالت ناقص بدن در بلند کردن تکنیکی بار باشد .

Synovitis :

التهاب و تحریک مایع کیسه سینوویال در بین مفاصل است .

Dequervains diseas :

یک نوع Synovitis که شامل پایه انگشت شصت می شود

Bursitists :

التهاب و تحریک در بافت پیوندی اطراف مفاصل عموما شانه است

Epicondylitis :

فشار بر اعصاب و رگ های خونی در بین اولین دنده و استخوان ترقوه در جایی که ناحیه سینه ای را ترک می کند و وارد شانه می شود .

.......................

درد آرنج با تحریک زیاد در بازو و محل خم شدن مچ می باشد که این عارضه را  Tenis elbow یا  Golfers elbow می گویند

Thoracic out lets syndrome

فشار بر اعصاب و رگ های خونی در بین اولین دنده و استخوان ترقوه و ماهیچه های هم بستر در جایی که ناحیه سینه ای را ترک می کند و وارد شانه می شود .

Cervical radidicul opathy

 فشار بر ریشه اعصاب گردن

Ulnar nerve entrapment

فشار بر اعصاب اولنا در مچ دست

 

 

CTDs همچنین می تواند نتیجه دیگر فعالیت ها که شامل حرکات تکراری یا حالات بد بدنی در ورزش یا عادات بد مثل راه رفتن باشد . فعالیت های کاری یا غیر کاری ممکن است همراه با هم  کمک کنند به CTDs . این آسیب ها همچنین می تواند یا وضعیت پزشکی فرد از قبیل دیابت ، ورم و درد مفاصل ، نقرس ، تومورهای بد خیم چند علتی سلولهای مغز استخوان ، بیماری های تیروئیدی ، بیماری های نشاسته ای و آبستن بودن  مرتبط باشد .

علائم ونشانه ها ی CTDs

1.      بیحسی

2.      کاهش حرکات مفاصل

3.      تورم

4.      سوختن ( سوزش )

5.      دردو دردناکی

6.      قرمز شدن

7.      ضعیف شدن

8.      احساس خارش

9.      تغییرحالت اندام

10.  شکاف بیا جدا شدن مفاصل

نشانه  های بالا ممکن است در کمر شانه  آرنج ،  مچ یا انگشتان شود اگر نشانه ها دو بار در یک هفته یا بصورت مکرراتفاق افتادندباید به پزشک مراجعه شوند

CTDsها چگونه درمان میشوند ؟

معمولا بهترین درمان برای CTDهااستراحت یا تغییر کارافراد است افراد باید در دوره های زمانی مشخص توسط پزشک معاینه شوند تا از پیشرفت این اسیب هاجلوگیری شده وبه موقع تشخیص داده شوند .

درمان های معمول برای CTD

مچ برامده: مچ را خم نکنید -  داروهای ضد التهاب  -  تزریق استروئیدها-کاردرمانی – قرار دادن در آب گرم – جراحی در مواقع اضطراری و پیشرفته بیماری .

این مهم است که بیاد داشته باشید در هر فرد و آسیب .درمان متفاوت است . 

همیشه قبل از گرفتن دارو یاشروع به درمان به دکتر مراجعه کند .

اگر آسیب شغلی است باید موقعیت فرد در کار تغییر کند . طبیعی است که حتی بعد از درمان موفقیت آمیز نیز چند مشکل دوباره بروز دهد .

چگونه از CTD ها جلوگیری کنیم ؟

حالت بد در کار های VDT( Video display terminal )  :

مواظب موقعیت بدن خود در VDT باشید که می تواند صدمات را ایجاد کند . در بعضی مواقع مبلمان ممکن است دوباره تعدیل شوند یا تغییر جا بدهند

در دستور برای حالت بدنی مناسب :

1.      مچ باید در حالت طبیعی خود باشد ( خم یا شکسته یا افتاده نباشد ) مچ خم ممکن است سندرم تونل کارپال را ایجاد کند . حداقل مقدار فشار در هنگام استفاده از یک کلید فشاری مورد نیاز است .

2.      پاهاباید در روی زمین استراحت کند . یک پا استراحت کند تا فشار در پایین کمر جابجات شود . آویزان بودن پاها باعث افزایش فشار در ران می شود که باعث قطع جریان خون در پاها می شود .

3.      سر باید به سمت جلو  و اندکی مایل به پایین باشد . (  5 -30 درجه ) برای کاهش آسیب گردن و شانه

4.      بازو ها نباید خیلی بالا باشند زاویه آرنج همیشه باید حدود 70 تا 135 درجه باشد ؛ برای کاهش آسیب گردن و شانه

5.      اجسام مورد استفاده که کارگران با آن در تماسند حداقل فاصله را به بدن داشته باشد ( مثلا در دسترسی در کار با ماشین تحریر  ؛ برای کاهش آسیب کمر ) همچنین کاهش ناحیه دسترسی باعث پیچ خوردن کمر و شانه می شود .

6.      با استفاده از دست هایتان از کمر خود حمایت کنید و به آن استراحت دهید .

7.      از کافی بودن اختیار رانتان باایجاد ناحیه استراحت در زیر میز مطمئن شوید ویا از میزهای بلنداستفاده کنید.  حرکات ازاد برای حمایت ازکمر و گردش پاها در یک حالت بدنی ضروری است .

8.      تغیر حالت بدنی : ماهیچه ها واعصاب برای مدت طولانی به یک حالت نمانند .

۱۳٩٠/٢/۱۱ساعت ٤:٥۳ ‎ب.ظ توسط حمیدرضا نظرات ()
تگ ها: