تهیه گزارش حادثه

 

اسدالله  سبزی

 

حسین  اشرفیان

 

 

هنگام تحقیق و رسیدگی حادثه لازم است این سئوال مطرح شود:

 

- چه اتفاقی افتاده است؟

 

 

- چرا اتفاق افتاده است؟

 

- چگونه میتوان از حادثه مشابه پیشگیری کرد؟

 


در این صورت چهار گام مهم بعدی که باید پس از وقوع حادثه انجام شود ،عبارتنداز:

 

 

1- اداره ایمنی ،ضمن بازدید از محل حادثه ،به سرعت یک گزارش مقدماتی از محل حادثه تهیه کند ،بطوریکه حقایق کم و بیش روشن شود.

 

2- تهیه گزارش دوم ،که طی آن حادثه بطور دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

 

 

3- تهیه یک گزارش رسمی نهایی بوسیله کارشناس ایمنی که روشنگر کلیه حقایق باشد.

 

4- جهت پیشگیری از تکرار چنین حوادثی ،توصیه ها و پیشنهادهای ایمنی لازم بعمل آید.

 

 

 

A- برسی اولیه و تهیه گزارش مقدماتی

 

1- با مشورت و مطرح کردن سئوال هایی در محل حادثه ،مشخص شود که چه اتقاقی رخ داده ،فرد مصدوم مشغول چه کاری بوده و کجا کار میکرده است؟

 

 

2- کارشناس ایمنی ضمن باز دید از محل حادثه ،از وضعیت موجود عکس برداری کرده و از کلیه کارگرانی که همراه مصدوم بوده اند یا در گروه او کار میکرده اند ،سئوال های لازم را بعمل آورد؟

 

3- اگر شرایط یا وضعیت جسمی و روحی مصدوم اجازه می دهد فورا" با او مصاحبه شود.

 

 

 

B- بررسی و تهیه گزارش دوم

 

1- دوباره با فرد مصدوم  مصاحبه شود تا مشخص گردد که در تفسیر داستان مربوط به حادثه تغییر می دهد یا نه ؟

 

 

2- دستور العمل اجرایی و ابزار و وسائل کار مربوط بررسی شود؟

 

3- تجربیات شرکتها یا سازمان های دیگر در مورد وقوع همین نوع حادثه مطالعه و بررسی شود؟

 

 

4- کارشناس ایمنی از وسائل و حفاظتی استفاده شده بوسیله مصدوم بازدید بعمل آورد و کیفیت و چگونگی استفاده آنها را بررسی کند؟

 

5- پرونده یا سابقه ایمنی فرد مصدوم و تکنسین  یا سرپرست او مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

C- بررسی و تهیه گزارش رسمی و نهایی

 

1- با تشکیل جلسه ای در واحد مربوطه ضمن بیان قاطعیت مدیریت دستگاه در بررسی و پیگیری حادثه ،مسائل ایمنی  مربوط به حادثه برای عموم تشریح شود.

 

 

2- از شاهدان حادثه پرس وجو شود.

 

3- گزارش رسمی  یا نهایی که چگونگی وقوع حادثه،مسببان و بطوریکه کلیه حقایق را روشن کند ،همراه با عکس و تفسیرات  تهیه  وتنظیم و تقدیم مدیریت سازمان شود.

 

 

 

پیگیری توسط اداره ایمنی

 

1- گزارش رسمی و نهایی حادثه به مدیر عامل شرکت  یا سازمان ارسال شود.

 

 

2- توصیه ها پیشنهادات لازم جهت پیشگیری از تکرار این گونه حوادث در آن اداره  یا ادارات دیگر در گزارش منظور شود.

 

3-گزارش و واقعیت حادثه برای عموم همکاران بازگو و روشن شود.

 

 

4- تمامی کارهای اجرایی مشابه در کلیه واحد ها ،جهت پیشگیری از تکرار این حادثه بررسی شود.

 

5- یک نشریه ماهانه جهت تجزیه و تحلیل  این گونه حوادث چاپ شود و در اختیار همکاران قرار گیرد.

 

 

6- کمیته ای جهت پیگیری انجام د ستور العمل های اجرایی و توصیه ها ی ایمنی بوجود آید.

 

7- اداره ایمنی اطلاعات و تجربیات  خود رادر مورد چنین حوادثی  با شرکت های مشابه دیگر تبادل کند تا در امر پیشگیری از حوادث تسریع شود. 

http://hseonline.blogfa.com/post-70.aspx

۱۳٩٠/٢/۱۱ساعت ٤:٤٩ ‎ب.ظ توسط حمیدرضا نظرات ()
تگ ها: