سندروم مربوط به خونسازی بعد از یک دز گاما به مقدار تقریبی Gy2(Rad200) پدیدار می‌شود. این بیماری با کاهش یا قطع فعالیت مغز استخوان، و پیامدهای زیست شناختی آن مشخص می‌شود. بروز بیماری تا حدی ناگهانی است و اغلب چند ساعت پس از بیش پرتوگیری باتهوع و استفراغ پدیدار می‌شود. بیمار احساس کسالت و خستگی می‌کند. اما ظاهراً شدت آنها به مقدار دز مصرفی بستگی ندارد. ریزش مو که اغلب اتفاق می‌افتد. درهفته دوم و سوم پس از پرتوگیری مشاهده می‌شود. مرگ بیمار ممکن است یکی دو ماه بعد از پرتوگیری اتفاق بیفتد. البته عوارض و ضایعات عمده‌ای که در این مورد مشاهده شده است به مغز استخوان و خون مربوط می‌شود در دز Gy2 کاهش مغز استخوان و در دز حدود 4تا6 گری (400 تا 600راد) قطع کامل آن گزارش شده است. اما در این مورد اگر بیمار بتواند ازعوارض فیزیولوژیک نبود مغز استخوان جان سالم به در ببرد، مغز استخوان مجدداً به طور خودبخود رشد خواهد کرد. پرتوگیری در حدود Gy7 یا بیشتر منجر به قطع برگشت‌ناپذیر مغز استخوان می‌شود.

 

 

سندروم معده‌ای- روده‌ای :

این بیماری به دنبال یک دریافت دز تمام بدن تقریباً به میزان Gy10 یا بیشتر عارض می‌شود. و ناشی از ریزش اپتیلوم یا بافت پوششی روده است. کلیه علائم و نشانه‌های بیماری خونسازی به اضافه تهوع، استفراغ، اسهال شدید، خیلی زود و یا بلافاصله پس از پرتوگیری در بیمار ظاهر می‌شود و به احتمال زیاد مرگ او در فاصله 1 تا 2هفته روی خواهد داد.

سندروم دستگاه اعصاب مرکزی :

هرگاه دز گامای تمام بدن از حدود (rad2000) Gy20 تجاوز کند، به دستگاه عصبی مرکزی و تمامی دیگر دستگاه‌های بدن آسیب می‌رسد. در چنین مواردی چند دقیقه پس از پرتوگیری بیمار بیهوش می‌شود و چندساعت یا چند روز بعد می‌میرد. سرعت و شدت بیهوشی مستقیماً به دز بستگی دارد. در یک مورد، تپی 200 میکروثانیه‌ای از پرتوهای گاما و نوترون، یک دز میانگین تمام بدن در حدود (rad4400) Gy44 تولید کرد. قربانی حادثه ظرف مدت 30 ثانیه دچار عدم تعادل و اختلال شد و بعداز 10 دقیقه به حالت بیهوشی و شوک فرو رفت و به کمک معالجات شدید ما فقط تا 5/34 ساعت بعد از حادثه زنده ماند.

۱۳٩٠/۱/٢٥ساعت ۱٠:۱٥ ‎ب.ظ توسط حمیدرضا نظرات ()
تگ ها: